Autogén tréning

ÚT A RELAXÁCIÓ FELÉ

Az autogén tréning módszere dr. Johannes Schultz német pszichiáter nevéhez fűződik. Hat gyakorlatból álló módszer képezi a terápia alapját. Az autogén szó görög eredetű, és „önmagából eredő”-t jelent. Az autogén tréning relaxáció során, – ahogy már az elnevezés is sejteti -, a test felől indulunk, ráhangolódunk a test nyelvére.

Régóta ismeretes az izomtónus és a lelkiállapot közötti összefüggés: a stressz, szorongás izomfeszültséget idéz elő, mely izomtónus fokozódásához vezet. Az autogén tréning során olyan ellazult, nyugodt állapot előidézése történik, mely az alvás és az ébrenlét határán lebeg. Az izomfeszültség, – vagy akár más vegetatív izgalmi tünet (pl. megnövekedett pulzus, légszomj, izzadás) -, enyhülése az agykérgi visszacsatolás révén a szorongás, illetve a lelki feszültség csökkenéséhez, múlásához vezet.
A relaxációs kezeléstől a testi-lelki egység, egyensúly helyreállítását várjuk. Ugyanakkor, ebben az ellazult állapotban könnyen előjöhetnek olyan gondolatok, érzések, emlékek, melyek feldolgozása mélyebb önismereti munkához is vezethet, így akár az életszemlélet, az életvezetés formálás eszközének és útjának is tekinthetjük.


Felnőttek számára ajánlom a következő problémák esetén:

– munkahelyi stressz, szorongással való megküzdésben
– alvászavar esetén (elalvási/felébredési problémák)
– pánikbetegségben
– pszichoszomatikus zavarok esetén
– emésztőrendszeri tünetekben
– menstruációs problémák esetén, premenstruációs szindrómában
– fejfájások, és egyéb fájdalom – szindrómák esetén: neuralgiák/reumatikus fájdalmak
– életminőség javítása, egészségmegőrzés céljából
– terhesség alatt, és a szülésre való felkészülésben
Gyerekek számára ajánlom a következő problémák esetén:
– kisiskolás korban: teljesítmény-és figyelemzavar, szorongás, pszichoszomatikus panaszok (fejfájás, emésztési zavarok) esetén
– serdülőknél: szorongás, alvászavar, pszichoszomatikus panaszok, teljesítményproblémák esetén.